مقالات

معرفی کامل انواع دستگاه تصفیه آب

بهداشت آبی که به صورت روزانه مصرف می‌کنیم، نقش بسزایی روی سلامتی بدن دارد. پس متخصصان بهداشت توصیه می‌کنند جهت حذف آلاینده‌های احتمالی آلودگی‌های موجود در آب، از دستگاه تصفیه آب استفاده کنیم؛ زیرا با انجام این کار، کیفیت آب آشامیدنی بهبود پیدا می‌کند. از طرفی شرکت‌های مختلف اقدام به طراحی و تولید انواع و اقسام دستگاه‌های تصفیه آب خانگی کرده‌اند. در این مقاله ما می‌خواهیم راجع به معرفی کامل انواع دستگاه تصفیه آب صحبت کنیم. اگر می‌خواهید در این باره اطلاعات مفیدی را داشته باشید، لطفا تا انتهای مطلب ما را همراهی بفرمایید.

مشاوره رایگان آکوا تصفیه

انواع دستگاه‌های تصفیه آب خانگی بر اساس فیلتر

۱_دستگاه تصفیه آب خانگی ساده یا سه مرحله‌ای:

این دستگاه به ترتیب از فیلترهای قلیایی، فیلتر کربن فعال یا فیلتر گرانول و فیلتر کربن بلاک ساخته شده است و این فیلترها مواد و ذرات موجود آب را تا اندازه ۵ میکرون حذف می‌کنند؛ بدین ترتیب بو و طعم آب را بهبود می‌دهند. ایرادی که دستگاه‌های تصفیه‌کننده آب خانگی ساده دارد، این است که توانایی حذف مواد شیمیایی مضر را به طور کامل ندارد. در واقع می‌توانیم بگوییم مانند یک صافی عمل می‌کند و برای نواحی که فشار آب کم یا متغیر است، زیاد مناسب نیست.

۲_دستگاه تصفیه آب خانگی با تکنولوژی اسمز معکوس:

در این دستگاه‌ها ضمن استفاده از فیلترهای کربنی و کارتریجی، یک فیلتر ممبران نیز قرار گرفته است که هنگام عبور آب پرفشار حدود ۹۹ درصد املاح را می‌گیرد؛ بنابراین بهترین روش برای تصفیه آب خانگی معمولاً استفاده از چنین دستگاه‌هایی می باشد؛ زیرا مواد معدنی موجود در آب به وسیله فیلتر ممبران حذف شده و همه املاح مضر مانند نیترات، آلاینده‌ها، انواع ویروس‌ها و باکتری‌ها، فلزات سنگین مانند آلومینیوم و جیوه نیز حذف می‌شود.

۳_دستگاه تصفیه آب خانگی با فیلتر اولترافیلتراسیون:

استفاده از این فیلتر در دستگاه تصفیه آب باعث حذف همه انگل‌ها و ویروس‌ها شده و املاح مفید موجود در آب را کاهش نمی‌دهد. فقط ایرادی که این فیلتر دارد این است که قادر به از بین بردن طعم و بوی ناخوشایند آب نیست؛ اما توصیه می‌کنیم علاوه بر این فیلتر، از فیلترهای دیگر نیز استفاده کنید.

۴_دستگاه تصفیه آب خانگی با فیلتر الکتروفیلتراسیون:

معمولا این دستگاه برای مواردی که آب شرب مصرفی از چاه یا چشمه باشد، توصیه می‌شود؛ زیرا در این نوع دستگاه با استفاده از لامپ UV یا الکتروفیلتراسیون آلاینده‌های میکروبیولوژی، قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها از بین می‌روند.

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی بر اساس نحوه نصب

  • تصفیه آب خانگی زیر سینکی: این نوع از دستگاه تصفیه آب همانطور که از نامش مشخص است، در قسمت پایین سینک ظرفشویی نصب خواهد شد. سپس آب تصفیه شده از طریق یک شیر جداگانه خارج می‌شود. مزیت این نوع دستگاه‌ها این است که به راحتی می‌توانید از آن برای آشامیدن و پخت و پز استفاده کرده و از آب شهری نیز برای شستشوی لوازم آشپزخانه استفاده نمایید. معمولاً دستگاه‌های تصفیه آب خانگی زیر سینکی ۶ مرحله فیلتراراسیون دارند و نسبت به سایر مدل‌ها قیمت مقرون به صرفه‌تری دارند. از طرفی به دلیل اینکه در سینک داخل کابینت نصب می‌شود، فضای زیادی را نمی‌گیرد. هزینه‌های تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی زیر سینکی زیاد نیست؛ اما ایراد این مدل این است که طریقه نصب آن نسبت به سایر مدل‌ها، اندکی تخصصی‌تر است.
  • دستگاه تصفیه آب خانگی رومیزی: این نوع از دستگاه‌ها نسبت به مدل قبلی ظرفیت تصفیه آب کمتری دارند؛ اما ظاهرشان زیباتر و مدرن‌تر است و تقریباً شبیه کلمن هستند. در این نوع دستگاه‌ها جهت ذخیره آب یک مخزن وجود دارد که مقدار معینی از آب را داخل خود ذخیره کرده است تا در شرایط ضرور مورد استفاده واقع شود. این نوع دستگاه‌ها نصب آسانی داشته و در برخی از مدل‌های آن امکان تولید آب جوش و آب سرد نیز وجود دارد. ایراد این دستگاه این است که فضای روی کابینت را اشغال کرده و نسبت به مدل‌های زیر سینکی، قیمت بالاتری دارد.
  • دستگاه تصفیه آب خانگی ایستاده: این نوع دستگاه بررای فضاهای عمومی مثل بیمارستان‌ها، مطب‌ها و سازمان‌های اداری مورد استفاده واقع می‌شود؛ چرا که با وجود داشتن مخزن بزرگتر، حجم بیشتری آب را در خود جای داده است. دستگاه تصفیه آب ایستاده امکان تولید آب جوش و آب سرد را نیز دارد. اما عیب آن این است که فیلترهایش نسبت به سایر انواع دستگاه تصفیه آب گران‌تر می‌باشد؛ همچنین فضای زیادی را نیز به خود اختصاص می‌دهد‌.
  • دستگاه تصفیه آب جاذبه‌ای یا کلمنی: این دستگاه نیز دارای چندین مرحله فیلتر است و معمولاً برای فضای بیرون و مسافرت قابل استفاده می‌باشد.
  • دستگاه تصفیه آب خانگی سرشیری: این مدل از دستگاه نیز همانطور که از نامش پیداست، روی شیر نصب می‌شود و بوی نامطبوع به علاوه برخی از چربی‌های موجود در آب را حذف می‌کند. معمولا فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی سرشیری از نوع کربنی می‌باشد.

مشاوره رایگان آکوا تصفیه

نتیجه گیری

از آنجایی که متاسفانه شبکه آب شهری نمی‌تواند همه ذرات مضر و آلودگی‌های موجود در آب را تصفیه کند، به گونه‌ای که حتی گاهی به صورت بصری نیز شاهد وجود برخی از ذرات در آب شرب خانگی هستیم، بهترین راه استفاده از دستگاه تصفیه آب است؛ چرا که این دستگاه می‌تواند انواع و اقسام آلاینده‌های سنگین، ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌های در آب را از بین برده و آبی سالم به ما تحویل دهد. شما نیز می‌توانید با در نظر گرفتن بودجه و سلیقه خود، اقدام به خرید و نصب دستگاه تصفیه آب کنید. شرکت آکوا تصفیه با چندین سال سابقه و تجربه مفید در این زمینه، جزو شرکت‌های معتبر و خوشنام است. برای دریافت اطلاعات بیشتر راجع به محصولات شرکت، می‌توانید با کارشناسان آن تماس حاصل فرمایید. در این مقاله ما راجع به انواع دستگاه تصفیه آب صحبت کردیم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد. از این که تا پایان در کنار ما بودید، از شما عزیزان سپاسگزاریم.

سوالات متداول

۱_دستگاه تصفیه آب قابل حمل یعنی چه؟

به بیان ساده می‌توانیم آن را یک وسیله کوچک برای تصفیه آب در شرایط ضروری مانند کوهنوردی و مسافرت تعریف کنیم که دارای انواع مختلفی مانند نی تصفیه آب، قمقمه تصفیه آب و… می‌باشد.

۲_بهترین دستگاه تصفیه آب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

باید پایه استانداردی داشته باشد و کیفیت آن درجه یک باشد. همچنین جنس مناسب فیلترهای دستگاه نیز دارای اهمیت زیادی می‌باشد.

۳_چه عواملی در میزان تولید آب تصفیه شده در دستگاه‌های تصفیه آب خانگی تاثیرگذار است؟

فشار آب دستگاه تصفیه آب و مخزن دستگاه، همچنین مدت زمان کارکرد فیلترها روی میزان تولید آب تصفیه شده موثر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *