مقالات

فیلتر تصفیه آب را چند وقت یکبار تعویض کنیم؟

قطعاً همه لوازم برقی خانگی به سرویس‌های دوره‌ای احتیاج دارند تا بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند. دستگاه تصفیه آب نیز از هر نوع و مدلی که باشد، باید در بازه‌های زمانی مرتب فیلترهای آن را تعویض کنیم. بدین ترتیب با توجه به اینکه کیفیت آب خروجی تصفیه شده به عمر فیلترها بستگی دارد؛ می‌توانید با تعویض به موقع آنها، آب آشامیدنی با کیفیت عاری از هرگونه طعم و بوی بدی داشته باشید. در مقاله امروز می‌خواهیم درباره این موضوع صحبت کنیم که فیلتر تصفیه آب را چند وقت یکبار تعویض کنیم. پس لطفاً ما را تا انتهای مطلب همراهی بفرمایید.

مشاوره رایگان آکوا تصفیه

زمان تعویض فیلترهای تصفیه آب به چه عواملی بستگی دارد؟

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که با توجه به چه عواملی زمان تعویض فیلترهای آب مشخص می‌گردد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که یکی از عوامل تاثیرگذار روی این موضوع، کیفیت آب ورودی می‌باشد. به عنوان مثال در کشور ایران اگر از یک فیلتر یکسان در شهر اهواز یا اصفهان برای یک دستگاه تصفیه آب خانگی استفاده کنیم، ممکن است فیلتر دستگاه تصفیه آب در اهواز زودتر از فیلتر دیگر نیاز به تعویض داشته باشد؛ چرا که کیفیت آب ورودی شهر اهواز به دلیل وجود ذرات معلق بیشتر، نسبت به کیفیت آب ورودی شهر اصفهان کمتر است. عامل بعدی که می‌تواند روی این مسئله اثر داشته باشد؛ مقدار مصرف آب است. بدیهی است که هر چقدر مقدار مصرف آب و استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی بیشتر باشد، فیلتر دستگاه کار بیشتری را انجام می‌دهد، پس باید زودتر تعویض گردد. در نهایت کیفیت فیلتر نیز روی زمان تعویض آن اثرگذار می‌باشد؛ به این معنا که هر چقدر کیفیت فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی بهتر و درجه یک‌تر باشد، دیرتر کارایی خود را از دست خواهد داد و شما می‌توانید در بازه زمانی طولانی‌تری، استفاده مفید خود را از آن داشته باشید.

فیلتر تصفیه آب را چند وقت یکبار تعویض کنیم؟

اکنون می‌خواهیم با فرض استفاده خانواده‌ها از فیلترهای استاندارد و میزان مصرف معمولی، بهترین زمان مناسب برای تعویض انواع فیلترهای دستگاه تصفیه آب را برای شما شرح دهیم:

  • زمان تعویض فیلتر مرحله اولpp: بهترین زمان برای تعویض این فیلتر از دو هفته تا ۶ ماه، بسته به مناطق مختلف کشور متغیر می‌باشد. شما می‌توانید به راحتی از روی رنگ آن زمان تعویضش را تشخیص دهید. هنگامی که این فیلتر کاملاً قهوه‌ای شود، باید هرچه زودتر اقدامات لازم را جهت تعویض آن به عمل آورید.
  • زمان تعویض فیلتر مرحله دومUDF: بهترین زمان برای تعویض این فیلتر ۶ ماه یکبار است که می‌توانید در بازار آن را با قیمت‌های منصفانه خریداری کرده و اقدام به تعویض فیلتر نمایید.
  • زمان تعویض فیلتر مرحله سومCTO: برای دستگاه‌های تصفیه آب خانگی بهترین زمان عوض کردن این فیلتر نیز هر ۶ ماه یکبار است.
  • زمان تعویض فیلتر مرحله چهارم یعنی فیلتر ممبران یا RO: این فیلتر باید زمانی عوض شود که خراب شده باشد. در واقع می‌توانیم بگوییم عمر مفید مشخصی ندارد و شما هر وقت که احساس کردید فیلتر مرحله چهارم دستگاه تصفیه آب خانگی خراب شده است، باید آن را تعویض نمایید. اما معمولاً بین یک سال و نیم تا سه سال و نیم عمر مفید این فیلترها است.
  • زمان تعویض فیلتر مرحله پنجم (پست کربن): بهترین زمان برای تعویض این فیلتر نیز پس از گذشت یک سال از استفاده مداوم از دستگاه می‌باشد.
  • زمان تعویض فیلتر مرحله ششم (مینرال): این فیلتر معمولاً پس از یک سال و نیم باید تعویض گردد و در غیر این صورت، کارایی لازم را نخواهد داشت.
  • زمان تعویض فیلتر قلیایی یا آلکا لالین: فیلتر قلیایی نیز بهتر است بعد از گذشت ۱۲ ماه تعویض گردد. قیمت آن نیز در بازار زیاد گران نیست و شما می‌توانید به راحتی آن را تهیه کنید.
  • زمان تعویض فیلتر فرابنفشUV: بهترین زمان برای تعویض این فیلتر در واقع زمانی است که لامپ آن بسوزد که معمولاً بین ۱۸ تا ۳۶ ماه عمر مفید آن می‌باشد.

مشاوره رایگان آکوا تصفیه

عوارض عدم تعویض فیلتر تصفیه آب

در صورتی که فیلترهای دستگاه خود را موقع تعویض نکنید، در دراز مدت عوارض زیر را به دنبال خواهد داشت:

_دستگاه شما توان خود را برای انجام تصفیه آب شهری از دست می‌دهد.

_کیفیت آب آشامیدنی به شدت کاهش پیدا می‌کند.

_ممکن است پمپ تصفیه آب به صورت نیم سوز در بیاید و بدین ترتیب با ایجاد فشار آب، توان خود را از دست می‌دهد.

_شیرهای برقی و سایر قطعات دستگاه شما به خوبی عملکرد خود را انجام نمی‌دهند و صدمه می‌بینند.

_املاحی که محلول در آب هستند و مضر می‌باشند، به مخزن ذخیره دستگاه تصفیه آب وارد می‌شود و بدین ترتیب مخزن شما بو می‌گیرد و امکانی برای شستشوی آن وجود ندارد.

_رسوباتی که در آب لوله کشی شهری وجود دارند، محفظه فیلترها و اتصالات دستگاه را فرسوده می‌کنند و باعث می‌شوند که هوزینگ‌ها ترک بخورند؛ همچنین این رسوبات باعث ایجاد نشتی‌های زیادی می‌گردند.

کلام آخر

با توجه به موارد ذکر شده در مقاله، متوجه می‌شویم که فیلترهای دستگاه تصفیه آب را باید به صورت دوره‌ای تعویض کنیم. اگر این دستگاه را یک اتومبیل در نظر بگیرید، با تعویق انداختن تعویض روغن موتور اتومبیل حتماً عملکرد آن دچار مشکل شده و ممکن است نهایتاً منجر به سوختن موتور گردد؛ دستگاه تصفیه آب خانگی نیز دقیقاً همین حالت را دارد. اگر شما به موقع فیلترهای تصفیه آب را عوض نکنید، ضمن کاهش شدید کیفیت آب خروجی، ممکن است نهایتاً هزینه‌های بیشتری را متحمل شوید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم حتماً سر وقت مقرر و با روش اصولی با توجه به نوع دستگاهی که دارید، فرایند تعویض فیلتر تصفیه آب را به کارشناسان مجرب آکوا تصفیه بسپارید تا آنها نیز دستگاه را به دقت بررسی کرده و فیلترهای آن را تعویض نمایند. در این مقاله ما راجع به زمان تعویض فیلتر تصفیه آب و مطالب مرتبط با آن صحبت کردیم. امیدواریم این نوشتار برایتان مفید واقع شده باشد. از اینکه تا پایان در کنار ما بودید، از شما عزیزان متشکریم.

مشاوره رایگان آکوا تصفیه

سوالات متداول

۱_عمر مفید فیلترهای سه مرحله‌ای تصفیه آب خانگی چقدر است؟

این فیلترها معمولاً بین ۴ تا ۶ ماه عمر مفید دارند که بهتر است پس از گذشت این مدت زمان، آنها را تعویض نمایید.

۲_بهترین زمان برای تعویض فیلتر ممبران کدام است؟

اگر چه فیلتر ممبران در واقع اصلی‌ترین فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی می‌باشد؛ اما شما می‌توانید در بازه‌های زمانی یک تا دو سال فیلترهای ممبران را تعویض نمایید.

۳_آیا آکوا تصفیه هنگام تعویض فیلتر تصفیه آب، خدمات تعویض در محل را نیز به مشتریان ارائه می‌دهد؟

بله، شما می‌توانید هنگام تعویض فیلتر دستگاه خود ضمن تماس با کارشناسان فروش، درخواست خود را ثبت نموده و آنها نیز در اسرع وقت در محل به نظرتان حضور پیدا می‌کنند و بهترین نوع خدمت را به شما عزیزان ارائه می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *