مقالات

آموزش طریقه هواگیری دستگاه تصفیه آب خانگی

این روزها معمولا در اکثر خانه‌ها خصوصاً مناطقی که آب شهری چندان مرغوبی ندارند، از دستگاه تصفیه آب استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها دارای انواع متفاوتی هستند که افراد با توجه به بودجه و شرایط خود، گزینه مناسبشان را انتخاب می‌کنند. دستگاه‌های تصفیه آب برای داشتن یک کارکرد مناسب باید به صورت دوره‌ای سرویس شوند. یکی از کارهایی که در سرویس‌های دوره‌ای این دستگاه انجام می‌شود، هواگیری سیستم است. در این مطلب ما می‌خواهیم راجع به آموزش طریقه هواگیری دستگاه تصفیه آب خانگی صحبت کنیم.

مشاوره رایگان آکوا تصفیه

چرا دستگاه تصفیه آب خانگی به هواگیری نیاز دارد؟

همانطور که گفتیم دستگاه تصفیه آب برای اینکه عملکرد صحیحی را داشته باشد، باید فشار آب مناسبی فراهم باشد. لذا اگر در سیستم آبرسانی هوا وجود داشته باشد، فشار آب نیز کم شده و در کارکرد دستگاه اختلال ایجاد می‌شود. به همین علت است که گفته می‌شود هواگیری دستگاه تصفیه آب امری کاملاً ضروری است. به طور کلی این دستگاه‌ها به دلایل زیر احتیاج به هواگیری دارند:

_به دلیل اینکه سیستم تصفیه آب خانگی به آب شهری متصل است. ازطرفی لوله‌های حامل آب مقداری هوای حل شده را در خود دارند که در اکثر موارد به دلیل مکش هوا توسط سیستم‌های آبرسانی و هنگام تعمیرات لوله کشی، وارد آب می‌شوند.

_در صورتی که هنگام نصب دستگاه تصفیه آب اتصالات اشتباه وجود داشته باشد، امکان اینکه هوا به درون آن نفوذ کند هست. ضمن دقت به این موضوع باید از تخلیه هوای درون مخزن دستگاه تصفیه آب قبل از نصب نیز اطمینان کامل را حاصل نمود.

_یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود دستگاه تصفیه آب به هواگیری احتیاج داشته باشد، تعویض فیلتر اشتباه است؛ به این معنا که زمان تعویض فیلترها معمولاً مقداری هوا وارد محفظه فیلتر یا هوزینگ تصفیه حبس شده است که هنگام انجام کار باید حواستان به این موضوع باشد.

_تعویض قطعات به شکل غیر اصولی نیز جزو دلایلی محسوب می‌شود که دستگاه تصفیه آب را به هواگیری ملزم می کند. در بعضی از مواقع نیز به دلیل رسوب املاح قطعات دستگاه باید تعویض شوند. لذا در حین تعویض این قطعات هوا وارد دستگاه شده و کم کم دستگاه را دچار مشکل خواهد کرد.

مشاوره رایگان آکوا تصفیه

آموزش طریقه هواگیری دستگاه تصفیه آب خانگی

همانطور که گفتیم هواگیری این دستگاه به دلیل خارج کردن هوا و رفع بعضی از مشکلات مثل کاهش فشار آب، رفع  صدای سوت سیستم و کاهش نشت آب صورت می‌پذیرد. به طور کلی با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید دستگاه تصفیه آب خانگی را هواگیری نمایید:

  • بیرون آوردن لوله سنسور فشار بالا: یکی از روش‌های هواگیری دستگاه تصفیه آب خانگی انجام این کار است. در صورتی که پس از پر شدن مخزن سنسور فشار برق سیستم را قطع نکند؛ این امکان وجود دارد که در اطراف این سنسور هوا محبوس شده باشد. لذا هنگام بروز این اتفاق باید فوراً لوله ورودی سنسور فشار بالا را خارج کرده تا بدین ترتیب آب با فشار زیادی از آن بیرون برود و هواگیری دستگاه انجام شود.
  • خارج کردن شیلنگ سنسور فشار پایین: در صورتی که در ناحیه ورودی آب سنسور فشار پایین هوا گیر کرده باشد، دستگاه نمی‌تواند عملکرد صحیحی را داشته باشد. لذا در این شرایط جهت هواگیری دستگاه تصفیه آب، می‌توانید شیلنگ را چند لحظه بیرون بیاورید.
  • شل کردن محفظه: در مناطقی که فشار آب کم بوده و از دستگاه تصفیه آب استفاده می‌شود، معمولاً در قسمت بالای محفظه مقداری هوا محبوس شده است که این حالت جلوی تصفیه شدن آب را خواهد گرفت. هنگام بروز این مسئله می‌توانید به وسیله آچار محفظه را شل کرده تا هوای گیر کرده خارج گردد.

علاوه بر این سه مورد اگر دستگاه تصفیه آب خانگی شما به هواگیری احتیاج داشته باشد، می‌توانید از روش‌های دیگری نیز بهره بگیرید. به عنوان مثال اگر از دستگاه صدای سوت شنیدید، می‌توانید شیر تنظیم املاح را باز کرده و سیستم را هواگیری نمایید‌. همچنین جاگذاری مجدد فیلترهای سیستم نیز برای رفع هواگیری، گزینه خوبی می‌باشد.

زمان هواگیری دستگاه تصفیه آب

۱_در صورتی که دستگاه به طور صحیح کار کرده، اما به صورت مداوم روشن باقی مانده است و اصلاً خاموش نمی‌شود. در این هنگام مقداری هوا در سیستم حبس شده است و این هوا از بالا رفتن فشار دستگاه تصفیه آب و در نتیجه تشخیص آن از طریق سنسور جلوگیری می‌کند و این مسئله باعث می‌شود تا دستگاه خاموش نشود. برای رفع این مشکل می‌توانید لوله ورودی به سنسور فشار بالا یا لوله خروجی از ممبران را خارج کرده تا همه هوای گیر کرده در آن بیرون برود و سپس آب به صورت روان سرازیر گردد. البته این شرایط ممکن است به دلیل عدم تنظیم فشار هوای داخل مخزن نیز رخ دهد.

۲_زمانی که موتور دستگاه کار کند اما آبی تولید نگردد؛ این حالت بیشتر هنگامی اتفاق می‌افتد که فشار آب ورودی به سیستم زیاد نباشد. در نتیجه هوا در قسمت بالای هوزینگ فیلتر سوم حبس شده و این مسئله باعث می‌شود که آب نتواند به راحتی از آنجا عبور کند. جهت رفع این مشکل کافیست هوزینگ مرحله سوم را باز کرده و اجازه دهید از لبه هوزینگ مقداری آب به خارج سرازیر گردد. با انجام این کار مشکل کاملاً برطرف می‌گردد.

۳_زمانی که شیر برداشت را باز کرده و میبینیم که آب به صورت ضربه‌ای و با فشار به همراه هوا خارج می‌گردد؛ در چنین شرایطی ممکن است مقداری هوا در فیلترهای بالای سیستم تصفیه آب حبس شده باشد که باعث بروز این اتفاق شده است. برای رفع این مسئله می‌توانید آب میان فیلترهای ۵ و ۶ دستگاه را خارج کرده و بگذارید که تا مقداری در این حالت کار کند تا همه هوای محبوس شده در آن خارج شود. ضمناً بهتر است اجازه دهید مخزن دستگاه نیز کاملاً خالی گردد.

کلام آخر

همانطور که ملاحظه کردید، یکی از ضروری‌ترین و مهم‌ترین کارهایی که برای دستگاه تصفیه آب خانگی باید انجام دهیم، هواگیری آن است؛ زیرا با انجام این کار ضمن بهبود عملکرد دستگاه، طول عمر و دوام قطعات آن را افزایش خواهد داد. در صورت وجود توده‌های هوا در بخش‌های مختلف سیستم تصفیه آب خانگی خود، می‌توانید با استفاده از راهکارهای بیان شده در این مطلب فرایند هواگیری را انجام دهید. البته اگر ابزار و تجربه لازم این کار را ندارید، می‌توانید از متخصصان آکوا تصفیه کمک بگیرید. در این شرایط بدون هیچگونه مشکل و هزینه اضافی، هواگیری دستگاه تصفیه آب خانگی برای شما انجام شده است. ضمناً می‌توانید در صورت داشتن سوال راجع به دستگاه تصفیه آب، از مشاوران این مجموعه یاری بخواهید. از توجه شما سپاسگزاریم.

مشاوره رایگان آکوا تصفیه

سوالات متداول

۱_پس از هواگیری دستگاه تصفیه آب خانگی چه کاری باید انجام شود؟

بعد از انجام این کار، باید فشار مخزن را تنظیم کرده و با تلمبه زدن آب را به صورت کامل از منبع خارج نمایید. پس از آن هوا را داخل مخزن کرده تا حدی که فشار به مقدار استاندارد برسد.

۲_چطور بفهمیم که دستگاه ما به هواگیری احتیاج دارد؟

در این مقاله راجع به این مسئله توضیحاتی ارائه شده است؛ اما به طور کلی می‌توانید با مطالعه دفترچه راهنمای دستگاهط عیوب و علل ایجاد آنها را یافته و اقدامات لازم را در جهت رفعشان به عمل آورید.

۳_اگر دستگاه تصفیه آب را هواگیری نکنیم، چه اتفاقی می‌افتد؟

در این صورت هوا داخل بخش‌های مختلف دستگاه باقی مانده و عملکرد آن را مختل خواهد کرد. همچنین طول عمر دستگاه و قطعات آن نیز شدت کاهش پیدا می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *